Saturday 13 August 2011

belajar untuk memaafkan.=)







Di dalam menjalinkan silaturrahim kekentalan jiwa ialah satu perkara yg prlu diutamakan kerana plbagai cabaran bakal menimpa bersama dengan sahabat anda.antara sifat yg perlu difokus ialah saling menghargai, tolong menolong, jujur (suka berterus terang), dan berfikiran positif. jika anda menghadapai masalah dengan perkara2 di atas ini mungkin anda masih mmpunyai sifat yg perlu diperbaiki.Silaturrahim juga blh diertikan dengan maksud menyambungkn tali persaudaraan atau kasih sayang dan mngeratkn kmbali rasa kcintaan serta mnjaga keutuhan prsaudaraan yg telah terbina sejak dahulu lg.malah menguntungkan bila kita pndai membawanya,lebih-lebih lagi apabila kta dkategorikan dari calon2 yg memiliki kriteria2 di atas.

sabda Nabi SAW “ Tidak sempurna iman seseorang kamu itu, sehinggalah ia mengasihi saudaranya sama seperti dia mengasihi dirinya sendiri.”
sudah tertulis dalam Islam setiap orang perlu memuliakan saudaranya lebih daripada dirinya sendiri

( Al-Bukhari dan Muslim)
kadang-kala kita terlepas pandang satu perkara. "dia itu kafir, jangan kawan dia". "dia tu bukan Islam, buat pa p tegur2 sangat" .konsep ini sudah menyalahi makna persahabatan yg sbnar.
realitinya kita boleh kawan dengan sesiapun yang kita mahu, ttapi jangan mgikut jejak langkah yg tidak baik.

salah satu punca terputusnya silaturrahim ialah kerana mereka tidak dalam satu haluan, dsebabkn itu tercetusnya perbalahan dan pergaduhan.yang peliknya, perbalahan ini bukannya datang daripada perkara2 besar tetapi perkara2 yg amat kecil dan tipis .disebabkn itu kita perlu menggunakan konsep api dan air. apabila api hendak dinyalakan, air perlu disediakan. namun api yg membara perlu belajar untuk meredakan diri kerana salah satu faktor utama rosaknya hubungan adalah krn kita terbawa2 dengan sifat marah. kita juga sudah maklum bahawa syaitan akan berusaha sdaya upaya memecahbelahan umat islam tetapi membina dan mengeratkn silaturrahim adalah satu tugas dan tuntutan yg wajib disisi Islam. dimana Rasulullah s.a.w amat benci golongan yg suka memutuskan hubungan persaudaraan "Tidak Halal bagi seorang muslim menjauhi (memutuskan) hubungan dengan saudaranya melebihi tiga hari"


Memaafkan.

apa yang sye ingin sentuh disini ialah tentang pergaduhan yg mnyebabkn salah satu pihak berdendam dan tidak memaafkan pihak yg lain. mewujudkan silaturrahim bukan sekadar membawa maksud meymbung kembali iktatan persaudaraan, malah ia membawa erti yg lebih luas iaitu membina kemesraan & keakraban. jika salah seorang tidak memaafkan , maka yg meminta maaf akan terlepas daripada dosa walaupn pihak yg tdk memaafkan still tdk memaafkan , kerana seorang hamba yg minta maaf sudah terlepas daripada tanggungjawab untuk mminta maaf. anda tidak rugi satu sen untuk meminta maaf, malah rugi yg teramat apabila seseorang itu meninggal dunia manakala anda tercungap-cungap krana tdk smpat meminta maaf kpdnya.


Hussnuzon(Bersangka baik)

antara 1000 kebaikan yang saudara kita lakukan ternyata kita lebih cenderung untuk memikirkan sesuatu yang buruk apaila sahabt kita melakukan satu kesalahan . kita perlu melihat pada sudut yang lain, kerana mungkin dia buat kesalahan untuk menutup kesalahan yang lebih besar daripada berlaku. sebagai contoh seseorang tu memungkiri janji, walhal dia memungkiri janji kerana ingin memperbetulkan keadaan. kita jangan terlalu mengikutkan perspektif sendiri, tetapi kita perlu melihat kesalahan yg dia prnah mungkin kerana untuk kebaikan orang lain atau untuk membaiki diri.
dan bersangka baiklah dalam setiap keadaan, sekalipun dia melakukan banyak kesalahan kepada anda .kesalahan itu subjektif, sebaiknya kita fikirkan dahulu sebelum menghukum.



Jangan segan/takut untuk menegur

kita pandai berkata-kata, dan pandai menegur, tetapi ia tidak memadai jika ia tidak kena pada keadaanya.Baginda juga menasihatkan umatnya, apabila mlihat sesuatu kmungkaran ,banteraslah dengan tangan. jika tdk mampu dengan tangan,tegurlah dengan mulut. Andainya tidak mampu memadailah dengan hati. dan sekadar menolak dengan hati adalah slemah-lemah iman. dan dengan hati adalah selemah-lemah iman. kita harus lebih jelas bahawa pada era kini kita perlu brtindak mngikut keadaan dan kesesuaian masa, takut silap hari bulan orang lain yg bertindak atas kita. sebagai seorang sahabat kita perlu menegur kesilapan rakan andai kata dia tersalah & tersilap . teguran itu perlulah constant & solid tidak jemu untuk terus menegur kesalahan orang, sertimana Nabi yg tidak jemu membawa umat kearah kebaikan , kebaikan yd dlakukn itu bukan kerana inginkan ganjaran material semata-mata..True friends is the one who stab you in the front. if they dont, they wouldnt be ur friend

 
gambar hiasan =)
"Sometimes you put walls up not to keep people out, but to see who cares to break them down"

No comments:

Post a Comment